Meditatie. Zweverig? Gelukkig niet meer
Vroeger was meditatie een beetje zweverig. Dat is gelukkig inmiddels wel veranderd. Meditatie staat nu zelfs bekend als een medisch ondersteunende complementaire therapie.

Meditatie wordt tegenwoordig beoefend voor het verkrijgen van meer ontspanning en het verminderen van stress. Zelfs bedrijven zoals Google en Adobe trakteren hun werknemers op meditatielessen.

Meditatie verbetert het prestatievermogen en de creativiteit. Meditatie werkt heel ontspannend en het verlicht psychische en lichamelijke aandoeningen, zoals chronische pijnen. Ik zelf kwam met meditatie in aanraking toen ik in 2009 mijn heup brak. Ik had mijn serre gezellig gemaakt en ik hoefde alleen nog maar de planten water te geven. Toen ben ik uitgegleden en heb ik mijn heup gebroken. Dit was een intensieve ervaring omdat ik helemaal alleen thuis was. Toen ik in het ziekenhuis aankwam bleek mijn heup gebroken te zijn. Een operatie volgde.

Het herstel daarna ging moeizaam en ik was mijn gevoel uit mijn been kwijt. Na een tijdje revalidatie zonder weinig effect, besloot de revalidatiearts om meditatie in te gaan zetten. Zij hebben mij geleerd om weer contact te maken met mijn lichaam en mijn been weer te voelen. Ik was zo blij, dat ik dit iedere dag trouw bleef bijhouden, en na twee maanden was ik genezen. Echt helemaal beter. Het ging zo goed dat ik besloot om te blijven mediteren. Dit doe ik nog altijd iedere dag en dit blijf ik ook doen. Mijn hele leven.

Mediteren werkt cumulatief. Hoe meer je dit doet, hoe beter je er in wordt. Via meditatie hoor je de innerlijke stem in jezelf. Het is de stem die je hoort in de stilte. Het verhoogt je niveau van bewustzijn en het brengt je een stap hoger op weg naar innerlijke groei.

Mijn intuïtieve quotes
Meditatie heeft mijn intuïtie versterkt en langzaam ging ik meditatieve teksten schrijven zoals gedichten en quotes. Mijn quotes deel ik via Instagram en Facebook vergezeld van prachtige foto’s die ik zelf heb gemaakt. Ik fotografeer graag bloemen, natuur, vlinders, dieren en vogels.
In the silence, you can experience the power of consciousness 

Meditatie en de huid
Meditatie verbetert ook de verbinding tussen de psyche en de huid. Dit opkomende gebied van de geneeskunde heeft zelfs al een naam gekregen, de psycho-dermatologie. Deze vorm van geneeskunde verricht onderzoek naar de onderliggende emotionele en mentale toestanden van mensen die lijden aan huidproblemen zoals acne, eczeem, netelroos, huidontstekingen, allergieën en psoriasis.

Zelf schreef ik een aantal jaren geleden een opleiding psycho neuro immunologie hierover. Deze tak van geneeskunde legt een verbinding tussen de psyche, het zenuwstelsel, de hormonen, stress en het afweersysteem. Stress is een van de grootste en meest voorkomende triggers voor het veroorzaken van huidproblemen. Het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie het cortisolgehalte in het lichaam verlaagt en stress vermindert.

Hoe ga je beginnen met meditatie?
Begin langzaam met mediteren en ga oefenen. Verwacht niet dat je meteen in een diepe trance terecht komt. Het is heel goed om met begeleide meditaties te beginnen die je kunt downloaden op het internet.

Slechts heel weinig mensen beoefenen meditatie, ondanks dat zovelen het leven als stressvol ervaren. Meditatie is een manier om stress echt te verlichten en je intuitie te vergroten.
Er is geen enkele reden om het niet eens gaan te proberen. Het heeft mijn leven veranderd.
En het kan jouw leven ook positief veranderen. Doe het en ervaar het.

Heel veel meditatieve groetjes,

Ivonne Fuhren