Het belang van vitamine D
Vitamine D wordt door het lichaam in de huid onder invloed van zonlicht aangemaakt. Ook via voeding krijgen we vitamine D binnen.

Vitamine D is van belang voor onze weerstand, botten, tanden en het gemoed. Vitamine D kan helpen bij depressie, voorjaarsmoeheid en bij slecht slapen. Ook de weerstand verbetert en kan het helpen tegen osteoporose. Ook zijn er positieve meldingen bij de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, diabetes, multiple sclerose, pijnbestrijding en bij longziekten. Ook schijnt vitamine D de kans op huidkanker en haaruitval te verminderen en huidinfecties en psoriasis te verbeteren.

Zonlicht en vitamine D zijn dus heel belangrijk voor onze gezondheid. Maar door alle zonnebrandmiddelen en het dragen van zonnebrillen kan de aanmaak van vitamine D door de huid geblokkeerd worden.

Hoe bouw je een goede voorraad vitamine D op?
Om een goede voorraad vitamine D op te bouwen is blootstelling aan de zon 5 – 10 minuten per dag van armen en benen voldoende. Twee tot drie keer per week. Ik zeg ‘armen en benen’ omdat de gezichtshuid gevoeliger is voor verbranding en veroudering. Voor mensen met een donkere huid is dit 30 – 60 minuten per dag. Indien je langer in de zon verblijft is een zonnebrandcrème belangrijk.
Mensen die snel in de zon verbranden kunnen een vitamine D supplement nemen.

UVB straling brengt de aanmaak van vitamine D in de huid op gang. Met UVA straling lukt dit niet. Daarom is zonnebank gebruik voor de aanmaak van vitamine D niet zinvol.

Voor de aanmaak van vitamine D zijn dus de UVB stralen belangrijk. Het is alleen niet aan te bevelen om langdurig in de zon te liggen om voldoende vitamine D aanmaak te krijgen. Aanvulling in de vorm van een vitamine D supplement kan zinvol zijn. Zeker in de winterperiode als de zon weinig schijnt en als je ouder bent dan vijftig jaar.

Vitamine D kunnen we ook uit voeding halen. Goede bronnen zijn vette vis, eieren, volle zuivelproducten, verrijkte margarine, zalm, tonijn en sardines.
Er zijn twee soorten vitamine D en wel vitamine D2 (de plantaardige vorm) en vitamine D3 (de dierlijke vorm).

Vitamine D is in vet oplosbaar, maar wordt nauwelijks in het lichaam opgeslagen en daarom is een vitamine D supplement heel zinvol. Vooral voor mensen die weinig buiten komen, baby’s, zieken, vrouwen en oudere mensen.

De nieren zetten vitamine D om in een actieve vorm, een hormoon dat de opname van calcium uit de ingewanden bestuurt en het calcium- en fosforgehalte van het bloed en de botten reguleert. Technisch gezien is vitamine D dus een hormoon.

Een tekort aan vitamine D verhoogt de kans op ontstekingen en psoriasis. Dit komt omdat vitamine D de productie van TNF-alfa (een ontstekingsbevorderende stof) door het lichaam kan verminderen.

Vitamine D kan op ieder tijdstip van de dag met of zonder voeding worden ingenomen.

Groetjes,

Yvonne